Sunday 29 September 2013

Konflik di Syria

Ada orang tanya saya tentang konflik Syria. 
Ini pendapat saya. Konflik Syria pada mulanya bukanlah konflik antara Mazhab Syiah dan Sunni. Namun ada 'tangan-tangan ghaib' yang telah menjadikannya sedemikian rupa untuk kepentingan sekutu mereka. Baca ulasan saya di bawah. 

1) Presiden Bashar Al Assad- walaupun agama rasminya Syiah Alawiyah, dia adalah seorang berfahaman sekular (sosialis nasionalis Arab-Parti Baath Syria). Ideologi yg sama dengan Parti Baath   Iraq (Saddam Hussein) dan Gamal Abdul Naser (Mesir). Taktik tentera Syria yg menyuruh tawanan perang mereka mengaku bahawa Bashar Al Assad adalah Tuhan, adalah sama dengan cara penyeksaan mental yg dilakukan terhadap ahli Ikhwan Muslimin Mesir pada zaman Gamal Abdul Naser. Seseorang Syiah tulen tidak akan melakukan perkara sedemikian.

2) Walaupun berfahaman sekular, kebencian mereka terhadap Israel amat kuat. Mana2 kumpulan yang menentang Israel diberikan bantuan oleh Syria. Hamas (Sunni) adalah antara kumpulan yg dibenarkn beribu pangkalan di Syria, tatkala negara lain yang bersekutu dengan Amerika menghalang Hamas. 

3) Yang beria-ia menyokong Free Syrian Army (golongan yg memberontak melawan Bashar Assad) adalah Arab Saudi. Arab Saudi juga menaja kumpulan mujahidin yg berperanan menjadikan 
perang melawan Bashar menjadi perang Sunni dan Syiah. Ini dinyatakan sendiri oleh golongan FSA, yg tidak bersetuju dengan pendekatan kumpulan mujahidin tajaan Saudi. Siapa yang untung dlm konflik di Syria yang kini telah menjadi perang Mazhab? Jawapannya tentulah Israel yang menjadi sekutu rapat Amerika. Usaha Arab Saudi ini, sememangnya apa yg dihasratkan oleh Israel. 

3) Ikhwan Muslimin dilihat sebagai musuh oleh regim Arab Saudi kerana bimbang kumpulan yang sama akan meraih sokongan di negara tersebut dan menjatuhkan regim korup Bani Saud yang terkenal dengan sifat hipokrit mereka Eg. Acting pious at home, partying hard abroad. Kumpulan ini juga telah dihukum sesat oleh ulama' negara tersebut. Lihat sahaja konflik di Mesir tatkala golongan kudeta membunuh ribuan rakyat Mesir, apa reaksi Arab Saudi? Mereka menyokong malah berjanji untuk memberi bantuan kewangan kepada golongan kudeta. 
Namun yang menjadi kehairanan kita adalah golongan yg memujuk dan memberi bantuan kewangan dan ketenteraan kepada Ikhwan Muslimin Syria untuk mengangkat senjata melawan Bashar juga adalah Arab Saudi. Tentunya ada muslihat tersembunyi disebalik sokongan ini. 

4) Lojikkah seorang Presiden yang memerintah rakyatnya yang hanya 17 peratus Syiah, dan selebihnya Sunni melancarkan perang terhadap glgn majoriti tersebut. Ia bukanlah tindakan yg bijak. Sekalipun beliau mungkin menang, apa yg beliau dpt? 

Seperti biasa, tentu ada golongan salafi wahabi parti tertentu yg akan menuduh saya sebagai Syiah yang bertaqiyyah sebagai Sunni. Senang.. Tak perlu bukti. 

No comments:

Post a Comment